Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
02.03.2009 13:02 - Проблемите на японската IT индустрия
Автор: bgjapanology Категория: Технологии   
Прочетен: 1661 Коментари: 0 Гласове:
0

Последна промяна: 02.03.2009 13:05


Автор: Любомир Вълнаров 01.02.2009, следдипломна специализация по японистика СУ "Св.Климент Охридски"

В днешно време се забелязва тревожно намаляване на младите хора, навлизащи в
сферата на IT индустрията в Япония. В същото време японският IT сектор от
икономиката, въпреки своите повече от половин милион служители и доход от почти
$140 милиарда, изпитва съществени трудности да представи иновации както на
глобалния, така и на локалния пазар. Отдавна в този сектор се наблюдават спадащи
печалби, деморализация на персонала и невъзможност да се привлекат млади таланти.
Поради тези причини е подходящо да се разгледат в детайл причините за
горепосочените тенденции в IT сферата на икономиката, която по примера на Apple,
Google и др. компании би могла да бележи скокообразно развитие в една силно
конкурентна среда. Ще бъдат разгледани основните проблеми пред развитието на IT
сектора, както и някои изводи за евентуалното им преодоляване.
Основни проблеми:
Докато японските компании като DoCoMo, NEC, Sony и др. се стремят към
инкрементално развитие, конкуренцията, в лицето на компании като Apple и Google,
съчетава иновативни технологии с добър маркетинг, дизайн и разпространение,
създавайки изцяло нови категории продукти. Компютрите и Интернет са в основата на развитието на IT индустрията в днешно време, за съжаление на пазара липсват японски операционни системи, а Toshiba – една от първите фирми, производители на лаптопи, днес вече не е на пазара на компютърни системи.
IT отрасълът е среда, където предварителното планиране на производството на
системата/продукта трябва да отстъпи пред възможността да се реагира на резки
промени в процесите и пазарните изисквания. Модулни продукти като iPod и iPhone
(Apple) и иновативни продукти, удовлетворяващи конкретни пазарни искания (Google)
представляват пример за това, как би могло да бъде осъществено скокообразно
развитие чрез иновация и/или минимизиране на разходите за различните продукти (и рискът от неуспех на един от тях). На японските корпорации им липсват конкретни IT стратегии и възможността да определят подходящата корпоративна сруктура,
подходяща за техните бизнес нужди. Като резултат от това се стига до използване на
количеството (персонал) вместо на качеството, което от своя страна не окуражава IT
специалистите да развиват своите умения.
Кризата в иновациите до голяма степен се корени в специфичната корпоративна
структура на Япония. Това, което прави успешни фирми като Toyota – непрекъснато
усъвършенстване на процесите, активно предаване на знание от по-опитните
специалисти и активно участие и запознатост на мениджърите с производствения
процес, изглежда не се прилага в IT индустрията. 
Табл. 1. Сравнение между "монодзукури"-производствените предприятия и ай-ти предприятията в Япония(James Mok, JAPAN.INC online magazine)

Monozukuri                                                     Enterprise IT
1.TPM, TQC, 5S и др. значителни         Почти никакви иновации в управлението 
иновации в управлението на                 на процесите
процесите произхождат от Япония

2. Активно участие на мениджърите   Проект-мениджърите и мениджърите
в производствения процес                     на доставчиците на IT услуги често 
                                                                        имат ниско ниво на експертиза и 
                                                                        се отдръпват от всякакво участие в
                                                                         практическата дейност

 3.Лесна комуникация между              Нужни са големи усилия за  
дизайнерите и ипроизводството        комуникация между  проектантите и 
                                                                      потребителите, като въпреки това
                                                                      резултатите често са незадоволителни

 

4.Множество експерти от най-               Експерти в различните области са почти
високо равнище                                     несъществуващи
 
5.Особено отношение и внимание   Тенденция нематериалните неща (като услуги)
към направата на материални        дасе разглеждат като безплатни
“неща”

 Но причините за застоя в IT индустрията са по-дълбоки от нефункционалната
корпоративна структура. За да се открие и изобрети качествено ново знание/продукт
нужно е фундаментално разбиране на теориите, както и възможност за създаване на нови хипотези и теории. За съжаление голяма част от днешните работници в IT сферата в Япония не са имали формално обучение по информационни и/или компютърни технологии. Мнозинството от тях са се прехвърлили в този сектор чрез обучение на работното място за използване на нужните IT пособия и програми, процес, който трудно би могъл да развие възможността да се създава и разпространява ново знание.
Освен че това води до издигане по старшинство (традиционно в Япония) на не
достатъчно квалифицирани хора на водещи позиции, то говори и за почти напълно
несъществуващи връзки между университетите и индустрията. Повечето корпорации,
наемащи персонал след завършване на университет традиционно не се ръководят от
университетската подготовка, а провеждат собствени преквалифициращи и/или
доусъвършенстващи курсове, което води до горепосочените проблеми. Липсата на
интерес от страна на индустрията към университетското образование води и до спад в неговото качество и практическа насоченост, което затваря порочния кръг.
Като последен по ред, но не и по важност, фактор представлява и цялостната социално-икономическа обстановка в Япония. Социалната система в Япония поощрява сигурността и клони против поемането на рискове във вид на предприемачество, развиване на собствени идеи и дейности и отделянето от компанията-майка. От университетското образование до пенсионирането се поощрява прекарването на целия трудов стаж в една компания, което автоматично води до намаляване на предприемачите и на хората, искащи да се занимават с качествено нови идеи и дейности.
Реформи и стъпки за преодоляване на горепосочените проблеми:
Икономиката на знанието и практиките на иновативно усъвършенстване на процесите в японските производствени предприятия (напр. Toyota) са добър пример за това какеситеможе и трябва да бъде осъществявано управлението и на IT сектора. Силните страни на Monozukuri би трябвало да намерят и своето приложение или еквивалент в съответните IT браншове. Адаптивността на изпълнението трябва да отстъпи пред точността на планирането – различни процеси, доказали се при Monozukuri вече са намерили приложение в IT индустрията в други страни. Пример за това е “Lean Project Management”, където е заимствана идеята на "Just-In-Time" производството.
В краткосрочен план проблемът с недостига на квалифицирани кадри и липсата на
интерес и подготвеност на младите хора в японската IT индустрия не би могъл да бъде напълно премахнат, но има редица мерки, които биха могли да намалят влиянието му.
Част от тях са: наемане на висококвалифицирани специалисти от чужбина; съставяне
на експертни групи, споделени между предприятията, които да представляват
своеобразно ядро, от което да се развиват нови идеи и да се предават знания.
В дългосрочен план индустрията трябва да задълбочи връзките си с японските
университети. Нужни са съвместни усилия – подпомагане на образователния процес от заинтересовани фирми и съответно съобразяването му с актуалните изисквания и
тенденции в IT отрасъла, за да се увеличи броя и качеството на излизащите от
университетите специалисти. Особено в областта на подготовката на IT мениджмънта са нужни много усилия в различни области, за да се постигне солидна основа за качествено управление в този бурно развиващ се отрасъл.
Заключение:
В сферата на IT технологиите иновативното мислене и гъвкавите фирмени процеси са пряко свързани и водят към успех в тази област – пример и изключение в Япония е фирмата Nintendo, която със своята Wii конзола успява да излезе пред конкуренцията.
Примерът на такива компании и както и на индустрията (напр. Toyota) могат и трябва
да бъдат използвани за развитие и в IT индустрията. Държавни реформи в социално-
икономическо отношение, каквито само отчасти са въведени (напр. диференцирано
финансиране на японските университети) също могат силно да повлияят на тази най-
нова и неутвърдена индустрия.

 



Тагове:   индустрия,


Гласувай:
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: bgjapanology
Категория: Технологии
Прочетен: 3797992
Постинги: 203
Коментари: 791
Гласове: 289
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930