Постинг
17.04.2009 14:22 -
Японското управление като Втора управленска революция в Индустриалната епоха
Доцент д-р Нако Р.Стефанов
В многообразната стопанска практика на Япония след Втората световна война има явления от макро, мезо и микроравнище. Силната роля на държавата в лицето на т.нар. "административно ръководство" в рамките на пазарноориентирана икономика е типичен пример на "макроявление". Стратегическото място, което имат големите финансово-промишлени групировки, преливащи неформално промишлен, финансов и търговски капитал на основата на формално закрепеното взаимно преплитане на собствеността между отделните фирми, влизащи в групировките, е израз на процеси на мезоравнище.
От друга страна мрежата от управленски взаимоотношения при самостоятелната стопанска организация е именно микроявление. Този комплекс от динамични взаимоотношения и взаимодействияат, довел до т.нар. “Японско чудо”, т.е. ускорено с изпреварващи темпове развитие, позволило на Страната на изгряващото слънце да догони и даже да надмине развитите страни от Северна Америка и Западна Европа, често пъти е наричан като цяло “Японско управление”.
В дадения материал, обаче, макро и мезоравнището са изключени от анализа и обобщенията, така че под “Японско управление” се разбира само модела на организационни взаимоотношения в рамките на отделната фирма и предприятие.
Следва да сме наясно, че ще бъдем далече от истината, ако започнем да твърдим, че всяка японска фирма, била тя малка, средна или голяма се характеризира с параметрите на “Японското фирмено управление”. В случая този термин обозначава специфична система на управление на фирмата, създадена в някои “дайкигьо”, т.е. големи японски компании, преди всичко в отрасъл преработваща промишленост в такива сфери като автомобилостроене, тежко машиностроене, електротехника и електроника, и други. Не смятаме, че тази система е идеална. Но тя демонстрира като цялостна организационна философия и управленски стил, както и като техники на управление в различните функционални области такива характеристики, които позволяват да твърдим, че става дума за един нов етап на развитие на стопанското управление на микроравнище.
Системата на “Японското управление” е създадена в Япония. В този смисъл тя несъмнено е плод на определени особености на цялостното стопанско, социално и културно развитие на Страната на изгряващото слънце. Но подобно на една друга система на фирмено управление – тази на „Класическото Американско управление”, създадена няколко десетилетия преди това, тя съдържа в себе си универсални и общочовешки стойности. Именно затова тази система е обект не само на научно-теоретично любопитство, но и на практически интерес по целия свят. Огромна е литературата по въпроси, свързани с “Японското управление” на различни езици. Нещо повече това управление като цяло или негови елементи отдавна са обект и на “бенчмаркинг”, т.е. на заимстване и приспособяване към особеностите на други страни.
От друга страна мрежата от управленски взаимоотношения при самостоятелната стопанска организация е именно микроявление. Този комплекс от динамични взаимоотношения и взаимодействияат, довел до т.нар. “Японско чудо”, т.е. ускорено с изпреварващи темпове развитие, позволило на Страната на изгряващото слънце да догони и даже да надмине развитите страни от Северна Америка и Западна Европа, често пъти е наричан като цяло “Японско управление”.
В дадения материал, обаче, макро и мезоравнището са изключени от анализа и обобщенията, така че под “Японско управление” се разбира само модела на организационни взаимоотношения в рамките на отделната фирма и предприятие.
Следва да сме наясно, че ще бъдем далече от истината, ако започнем да твърдим, че всяка японска фирма, била тя малка, средна или голяма се характеризира с параметрите на “Японското фирмено управление”. В случая този термин обозначава специфична система на управление на фирмата, създадена в някои “дайкигьо”, т.е. големи японски компании, преди всичко в отрасъл преработваща промишленост в такива сфери като автомобилостроене, тежко машиностроене, електротехника и електроника, и други. Не смятаме, че тази система е идеална. Но тя демонстрира като цялостна организационна философия и управленски стил, както и като техники на управление в различните функционални области такива характеристики, които позволяват да твърдим, че става дума за един нов етап на развитие на стопанското управление на микроравнище.
Системата на “Японското управление” е създадена в Япония. В този смисъл тя несъмнено е плод на определени особености на цялостното стопанско, социално и културно развитие на Страната на изгряващото слънце. Но подобно на една друга система на фирмено управление – тази на „Класическото Американско управление”, създадена няколко десетилетия преди това, тя съдържа в себе си универсални и общочовешки стойности. Именно затова тази система е обект не само на научно-теоретично любопитство, но и на практически интерес по целия свят. Огромна е литературата по въпроси, свързани с “Японското управление” на различни езици. Нещо повече това управление като цяло или негови елементи отдавна са обект и на “бенчмаркинг”, т.е. на заимстване и приспособяване към особеностите на други страни.
Търсене
За този блог
Гласове: 289