Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
03.03.2010 22:16 - Аниме
Автор: bgjapanology Категория: Технологии   
Прочетен: 13864 Коментари: 6 Гласове:
0



                                 Илина Костадинова

Увод

Целта на разработката “Аниме” по дисциплината “Увод в японистиката” е да даде информация за главните аспекти на аниме. Поради огромната база информация, всяка подтема от разработката е предназначена да покрие най-същественото от нея. Поради постоянно увеличаващият се интерес към аниме индустрията, е добре за любителите на този тип анимация да узнаят откъде се е зародило аниме като идея и как е протекло развитието му през десетилетията.

 

Въведение: Какво е аниме?

Аниме (яп. アニメ) е вид японска анимация. Извън пределите на Япония думата има значение “японска анимация”. Самата дума е съкращение от английското “animation”, а не произлиза от френското “dessin animй”. Четенето на думата на японски и английски/български има голяма разлика, поради факта, че в японския език няма ударение. Понякога, обаче, в английски текстове може да се срещне “animй”, за да се наблегне на “е”, което в случая не се изпуска.

Синоними – в миналото английско говорящите често са употребявали терминът “”, но постепенно днешния “аниме” се е наложил над него. Сега се използва и думата “аниманга”, която се отнася освен за аниме и за манга.

История

Грешно е да се смята, че първото аниме е “Тецуван Атому” (“Astro Boy“, създадено от Осаму Тедзука). Това е първото аниме, което бележи успех извън пределите на Япония, т.е. в САЩ. Първата японска анимация е била излъчена пред публика около 1917год. Такива филмчета често са били дълги едва няколко минути, много от тях дори са нямали име. Анимацията бавно се е развивала и е подобрявала качеството си.

Известни имена в индустрията са Сейтаро Китаяма и неговите ученици Ясуджи Мурата, Санае Ямамото, Набуро Офуджи и Хакудзан Кимура, които работят в студиото на учителя си. За нещастие, през 1923 Голямото земетресение в Канто разрушава голяма част от студиото. Друг важен аниматор е Кендзо Масаока, който за първи път използва класическа анимация със звук.

По време на Втората световна война правителството започва да налага културен национализъм, това води до цензуриране на съдържанието и строг контрол над разпространяваната медия. Много аниматори са принудени да правят филмчета, които повдигат японския дух и задружност. Често срещана е ситуация, в която бързите и хитри японци успяват да победят вражеските сили. През 1943год. Гейджицу Ейгапа издава със съдействието на морския флот “Momotarō no Umiwashi” (Momotarō"s Sea Eagles”).

През 1948 е основано студиото Toei Animation. Студиото прави първия дългометражен цветен анимационен филм - “Хакуджаден” (Легендата за бялата змия), който излиза през 1958. През 1963 излиза филмът “Ледената кралица” в Япония. Той бележи нова стъпка в историята на японската анимация. Новото в него е ,че движенията на самите картинки допълват речта на героите. Филмът доказва, че когато една емоция на даден герой е нарисувана убедително и изчистено, анимацията може да достигне до сърцата на зрителите, както всеки друг игрален филм или театрална постановка. “Хакуджаден” е на същото ниво, но на него му липсва добре изградена история.

За първото по рода си аниме може да се приеме “Мицу но ханаши” (“Three Tales”). Излъчено е на 15.01.1960. Било е черно-бяло и дълго 30 минути. .В него са разказани 3 детски приказки.

 

Характеристика

Пропорции при рисуване

Както и при обикновеното рисуване, пропорциите зависят от главата. Повечето герои са високи седем или осем пъти, колкото главата им. Нарушения в пропорциите настъпват, ако трябва да се изтъкне определена част от тялото. Краката, например, могат да бъдат удължени или изключително намалени. Тогава височината варира от две до четири глави.

    Очи

Най-често едно аниме бива разпознато по очите на героите. Типични за аниме са големите очи. Първият човек, използвал тази техника, е бил Осаму Тедзука, който получил вдъхновение от Мики Маус, Бети Бууп и Бамби. Според Тедзука големите очи дават възможност на героите да покажат много по-ясно емоциите си.

При оцветяването се придава дълбочина на очите, особено на роговиците. Дълбочината се получава чрез светлосенки. Често пъти формата на окото подсказва характера на героя. Добрите герои от женски пол често имат големи и закръглени очи, докато лошите и мъжките герои имат свити очи.

     

Косата в едно аниме е силно стилизирана и прическите имат необикновена форма. Цветът на косата няма ограничения – от реалистични цветове до розово, светло-синьо, зелено, бяло (дори за деца) и т.н./

  

От друга страна, не всички анимета използват този стил. Някои от продукциите на Хаяо Миядзаки и Тоширо Кавамото имат реалистични очи и коси. По този начин те се доближават повече до традиционната японска анимация.

 

Изражение на лицата

Характерни за аниме са изразяването на най-различни емоции, настроение и мисли. При изненада или шок героите често имат изключително преувеличени физиономии. При гняв  лицето може да почервенее или да се появи вена, напомняща изпъкнали вени при яд. Ако се появи красиво момиче или жена, на мъжките герои започва да им тече кръв от носа. При неловки ситуации се появява капка пот на лицето или героите се изчервяват. Ако героите са засрамени вместо, очи се появява сянка и линии, които могат да бъдат интерпретирани като желание героите да потънат в земята от срам. В повечето случаи това са комични белези. В по-сериозните анимета, чиято тематика са политика или други по-сериозни въпроси, такива техники не се използват.

   

Техники на рисуване

Cel– думата произлиза от английското “celluloid”. Целулоидът се получава при смесване на целулозен нитрат с камфор. Листовете от целулоид са напълно прозрачни. На тях се рисуват движещи се фигури, а фонът е един и той е статичен.

Традиционната “cel” анимация излиза от употреба към началото на 21ви век. В днешно време рисунките на аниматорите и фоновете се сканират или се рисуват директно на компютър. Съществуват редица софтуерни програми за оцветяване на рисунките, прилагане на ефекти и симулиране на движение на камерата. Крайният продукт се пуска на 35мм филм или на по-нова техника като дигиталния филм. Изображенията при традиционната “cel” анимация са се запазили и работата по рисуването на героите се е запазила почти същата, каквато е била преди 70 години. Някои режисьори употребяват термина “традигитална”, за да опишат анимации с прекомерна употреба на компютърни технологии.

·  Full animation  (пълна анимация) - изготвянето на висококачествени анимационни филми, които ползват кадри с много детайли и движения. Пълната анимация може да има по-реалистичен или по-детски вид.

 

·  Limited animation  (ограничена анимация) – има по-малко детайли и/или по стилизирани рисунки и методи на движение. Голяма част от японската анимация използва техники от Ограничената анимация В случая техниките се съчетават със стила от манга и естетиката, което придава на анимацията отличителен характер. Ограничената анимация в аниме се ползва често в бойни сцени като битки на роботи или трансформации. Повечето анимета излизат много по-евтини от американската анимация. Най-голям бюджет за дългометражен анимационен филм има “Steamboy” на Кацуширо Отомо, който струва само 26,6 милиона долара.

 

·  Rotoscoping (ротоскопиране) - техниката е измислена от Макс Флайшер през 1917 година. Аниматорите проследяват истински движения кадър по кадър. Контурите на актьорите от първоначалния филм може директно да бъде копиран в рисунките на анимацията. Аниме, което ползва ротоскопиране, е “Акира” (1988год.).

 

·  Computer animation (CGI animation/компютърна анимация) – в нея се използват 3D
(триизмерни) изображения. За този вид анимация предметите първо се моделират на компютър, а за живи предмети се използва виртуален скелет. За оптимален ефект се използва “Моtion Capture” – при този процес се облича специален костюм със сензори от актьор и чрез сензорите се записва неговото движение. След като са направени фигурите и техният външен вид, анимацията може да пристъпи към последния процес – Rendering (Рендъринг), където всички части на един обект се сливат, за да стане цял предмет. Първият филм, използвал CGI за предаването на реалистични изглеждащи хора, е японската анимация “Final Fantasy: The Spirits Within”. Други анимета са “Final Fantasy VII Advent Children” и “Apocalypse Meow”.

 

  

 

Жанрове

Броят на жанровете в аниме наброява над сто и е непосилно да бъдат споменати всички. Най-често срещаните жанрове са:
 Вълшебни момичета – това е поджанр на фантастичните анимета. Обикновено историята включва момиче или момичета със свръхестествени способности, които се борят срещу злото и защитават Земята. Те често притежават тайна самоличност. Трансформират се или използват вълшебни предмети. “Сали – вещицата” (1966) е първото по рода си аниме от този вид. Едно от най-известните анимета е “Sailormoon.

Истории с вълшебни момчета се срещат по-рядко, но те се разпознават бързо. Случката е подобна на тази с вълшебните момичета (Както при D.N.Angel, където главният герой Дайсуке и главният злодей Сатоши притежават второ Аз, даващо им магически сили).  Вълшебните момичета се различават от вълшебните приятелки по това, че приятелките по принцип не са от страната на добрите.

Mecha anime – обхваща всички поредици, които се отнасят за роботи. Има две подкатегории: Супер роботи и Истински роботи. Историята може да е комична или драматична. Характерни са големи битки и бързи движения. През 1963 се появява първото аниме от този жанр – “Gigantor”, което е по мангата на Мицутеру Йокохама – “Tetsujin 28-go”.

Sentai – тип аниме, в което са включени битки и войни. Героите често са на групи и управляват машини.

Yaoi (познато още като Boys" Love) – тип аниме , в който са включени ромаантични или еротични връзки между момчета. Главните герои често са изградени по формулата семе-уке (единият герои е в ролята на нападател, а другият е жертва). Yuri (Girls Love) е изградено на същия принцип, но то включва връзки между женски герои.

Други известни жанрове са: екшън, научна фантастика, Самурай/Нинджа, бойни изкуства, преследване на духове и сапунените опери.

Cosplay

Cosplay (コスプレ,, sykrateno ot “costume play”) e определяно като изкуство, в което хора се обличат като герои от аниме серии. Освен дрехи, се носят и аксесоари, типични за даден герой. Някои любители не само се обличат, но и се държат като героите, които представят. Участниците могат да си купят или сами да си направят костюмите. Много от тях се научават да правят скулптури, да се гримират като героите, да се занимават с дизайн и всичко, което може да ги доближи максимално до един герой. Когато облекат костюмите си, те копират настроението, маниерите, навиците, езика на тялото и речта на героя. Любителите участват в големи събития като “Сакура-кон”. За да се запишат, те трябва да се регистрират по Интернет.

 ,

Любопитни факти

Най-дългото аниме по брой епизоди е Садзае-сан. Първият епизод е бил показан на 5.10.1969, към момента има 2031+ епизода. Това е последното аниме, което е ползвало традиционна анимация (всеки кадър е рисуван на ръка). “Садзае-сан” е следвано от Дораемон (1950+ епизода), “Нинтама Рантаро” (1338+). Гореспоменатите продукции все още се излъчват по телевизията. Любимите на много аниме серии бавно догонват, а те са: Yu-Gi-Oh! (535), Dragon Ball & Dragon Ball Z (447), One Piece (430+), Naruto & Naruto Shippuden (360+), Bleach (254+), Gintama (189+).

При правенето на английската версия на Принцеса Мононоке Miramax първо са се били спрели на Куентин Тарантино.

Принцеса Мононоке е била най-печелившият за времето си филм в Япония, измествайки дори класики като Е.Т.

В Япония малките момчета и женствените мъже обикновено се озвучават от жени, например Роми Парк, озвучаваща  Tōshirō Hitsugaya (Bleach), Tao Ren (Shaman King), Katsushiro Okamoto (Samurai 7).

Повече от 40 нови анимета се появяват всяка седмица в Япония.

Най-известната актриса, озвучаваща аниме герои е Мегуми Хаяшибара (освен актриса е и певица), която печели наградата за най-добра актриса на Anime Grand Prix рекордните девет пъти.

Fansubbers - това са фенове, които правят неофициални субтитри на различни езици. Въпреки че се смята за нелегално, много хора са на мнение, че любителският превод често е по-добър от официалния, понеже официалният е силно цензуриран.

Заключение

Навярно могат да се кажат още безброй много неща, но смятам, че това покрива основите. Аниме има много положителни черти – освен самата история в даден сериал, то запознава аудиторията с японските традиции, култура и език. Може за някои да звучи детско да се гледат анимации, но има такива с много сериозна тематика или направени анимета по романи от японски автори. Надявам се, че разработката е събудила интерес.

Използвана литература

Helen McCarthy, Anime! A Beginner"s Guide to Japanese Animation, Titan Books, 1993.

Helen McCarthy, The Anime Movie Guide , The Overlook Press, 1997.

Trish Ledoux and Doug Ranney, The Complete Anime Guide , Tiger Mountain Press, 1995.

Frederick L. Schodt, Dreamland Japan, Stone Bridge Press, 1996.

http://www.nausicaa.net/miyazaki/interviews/aboutanime.html

http://hubpages.com/hub/Anime-Japanese-Animation-Style

http://ajaxbreaker.worldbreak.com/didu.html

http://en.wikipedia.org/wiki/Anime

http://www.cosplay.com/

http://www.japaneselifestyle.com.au/culture/anime_history.html

http://www.animemetro.com/control.cfm?ID=232

 

 

 




Тагове:   аниме,


Гласувай:
0
0



1. анонимен - Hello! Here are some nice links for you guys 2!
24.07.2011 12:22
http://buy-cymbalta-online.com | [URL=http://buy-keflex.com]keflex online[/URL] | <a href=http://buy-celexa.org>buy celexa</a> | <a href=http://citalopramonline.com>buy citalopram</a>
цитирай
2. анонимен - Р±СЋСЂРѕ переводов
03.10.2011 00:09
4ui 45yhu7 r6uio785o 457i4875 0o5 3htru 6o76 wgetu 9o 8t6r ehju5e6u
цитирай
3. анонимен - Cheap Ugg Boots Online
06.12.2011 20:16
PpinODZK, [url=http://www.thetachishsu.com]Cheap Ugg Boots For Sale[/url] ,lGtXMYDi, <a href=http://www.thetachishsu.com>Cheap Ugg Boots For Sale</a> ,lpZImdsw, http://www.thetachishsu.com Cheap Ugg Boots Online , PDZYKyCg
цитирай
4. анонимен - Cheap Uggs Boots
06.12.2011 20:19
CWIkNjzO, [url=http://www.americasfinestre.com]Uggs For Cheap[/url] ,lkVgWBvw, <a href=http://www.americasfinestre.com>Cheap Uggs Boots</a> ,pQrWfJxE, http://www.americasfinestre.com Uggs For Cheap , FGLkXvpg
цитирай
5. анонимен - buy Levaquin
29.12.2011 20:18
Greetings! I've been following your website for a long time now and finally got the bravery to go ahead and give you a shout out from Kingwood Texas! Just wanted to mention keep up the fantastic work!

<a href="http://buygenericlist.com/buy-order-cheap-generic-priligy-dapoxetine-online/">order Priligy</a>
цитирай
6. анонимен - generic viagra 14095
06.11.2012 05:49
[url=http://ordergenericviagrahere.com/#xkypj]viagra online[/url] - <a href=http://ordergenericviagrahere.com/#chrcd >generic viagra</a> , http://ordergenericviagrahere.com/#uvuwj cheap viagra
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: bgjapanology
Категория: Технологии
Прочетен: 2454526
Постинги: 203
Коментари: 790
Гласове: 288
Архив
Календар
«  Май, 2018  
ПВСЧПСН
123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031