Прочетен: 5581 Коментари: 2 Гласове:
Последна промяна: 26.06.2008 15:20
Доцент д-р Нако Р.Стефанов
Дзен идва от санскритското "дхарма", или кит. "чан", т.е. "медитация, самовглъбяване, самосъсредоточаване". Смята се че будисткото течение "чан" е създадено от 28-я патриарх Бодидхарма, който през 520 г. пристига в Кантон/Гуанджун/ и основава "чан". Но някои изследователи отричат това, като говорят, че той е живял през 9 в., когато чан в Китай вече е бил достатъчно развит.
От Китай това течение преминава в Япония, където се създават три основни дзен-школи - Сото, Риндзай и Обаку.Първоначалното разпространяване на дзен в Япония е свързано с имената на Ейсай и Доген. Първият от тях Ейсай започва дейността си в манастир на планината Хией. Два пъти ходи в Китай и се връща през 1191 г. като възглавява школата Риндзай.
Основа на дзен будизма това е сливане на вярващия с Буда, превръщането му в Буда(просветен). Според Махаяна съществува единна мисъл -"ичинен". Тази мисъл е без начало и без край, тя е вечна и неунищожима. Тя няма цвят и форма. тя е нещо, което може да съществува и да не съществува, за нея не може да се мисли като за нещо старо или ново.Тя не може да има протежение в пространството, тя се намира извън сравнение. На тази мисъл не може да се даде наименование, тя не може да се измери. Щом почнете да правите това вие правите грешка...Тази мисъл е Буда".
Това сливане се осъществява чрез сатори, т.е. просветляване. Сатори това не е изчезване, а пробуждане в човека на истинското "аз". Собствено това е "муи", т.е. несътворяване, недейност. Сатори-това е смисъла на живота.
В Риндзай това внезапно озаряване се постига чрез "коан", кит. гунан/официален документ в системата на китайската бюрокрация/, но придобило съвсем друго значение и смисъл, а именно - "въпрос-загадка".
Родоначалник на школата Сото става Доген. Той също ходи в Китай. Среща се с наставника Жу Цзин. Доген отхвърля "коан" и предлага нови техники за достигане на сатори. Въвежда дзадзен,т.е. седящо практикуване на дзен, при което се впада в медитация и така се постига "сатори". Според Доген, заемайки позата "дзадзен" човек трябва да се старае да не мисли, да се освободи от тревогите на деня. Доген свързва своята доктрина с труда и всекидневната работа.
Процъфтяването на дзен започва от 14-15 в. Идеите му дават отпечатък на политиката, изкуството, драматургията, литературтата, бойните изкуства, икебана, чайната церемониуя, парковото изкуство, става просто система, начин на живот.
03.12.2008 12:56
Тъмнина - насочиш ли свещта към нея, изчезва.
Бог - ако вярваш в него, има го.
Ако го презираш - няма го.
Дзен е твоят всекидневен живот.