Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
20.05.2008 22:30 - Съвременна структура и дейности на Японски пощи и подготовка за приватизация
Автор: bgjapanology Категория: Технологии   
Прочетен: 2364 Коментари: 0 Гласове:
0




日本郵政公社
/ Nippon Yūsei Kōsha /

РАЗРАБОТИЛ:
МАРИЯНА РУМЕНОВА ВОЙНИКОВА
Спец. Японистика, курс ІІI, фак. № 80167
Гр. София, 2007 г.

СЪДЪРЖАНИЕ 
 Стр.
УВОД ................................................................................................................................ 2
1. ОБЩИ СВЕДЕНИЯ ЗА ЯПОНСКИТЕ ПОЩИ ........................................... 3
2. ВЪНШНО УПРАВЛЕНИЕ НА ЯПОНСКИТЕ ПОЩИ ............................. 4
3. АДМИНИСТРАТИВНА СТРУКТУРА НА ЯПОНСКИТЕ ПОЩИ ..... 5
       3.1. Президент и Борд на директорите ......................................................... 5
       3.2. Канцелария на президента и Департамент по поддръжка на бизнеса ............................................................................................................................. 6
       3.3. Управление на пощите и Управление на финансите ...................... 7
       3.4. Комитет по застрахователни услуги и Департамент по инспекция и одит ......................................................................................................... 8
4. КЛОНОВЕ И СЛУЖИТЕЛИ НА ЯПОНСКИТЕ ПОЩИ ......................... 9
       4.1. Клонове, офиси и центрове на Японски пощи ................................. 9
       4.2. Служители и социална програма на Японски пощи ....................... 11
5. РАЗДЕЛЕНИЕ И БАЛАНС НА ОСНОВНИТЕ ДЕЙНОСТИ
НА ЯПОНСКИ ПОЩИ .............................................................................................. 
13
       5.1. Общ преглед на пощенските услуги ..................................................... 14
       5.2. Общ преглед на пощенските влогове ................................................... 15
       5.3. Общ преглед на пощенското застраховане ........................................ 16
6. ПРИВАТИЗАЦИЯ НА ЯПОНСКИ ПОЩИ .................................................. 17
       6.1. Общо развитие и промени след приватизацията ............................. 18
       6.2. Проблеми след и по време на приватизацията ................................. 19
ЗАКЛЮЧЕНИЕ ............................................................................................................ 20
БИБЛИОГРАФИЯ ....................................................................................................... 21
ПРИЛОЖЕНИЕ ............................................................................................................ 22


УВОД

В настоящата разработка са представени структурата и дяловете на дейността на Японски пощи (日本郵政公社 - Nippon Yūsei Kōsha) във вида, в който съществуват от 2003 година насам. Представянето започва с общи сведения за компанията и дейността й, след което са представени структурите за външно и вътрешно управление, като е описана и дейността на по-големите управления и департаменти. Представени са задълженията и сферите на работа на трите основни отрасъла на Японски пощи, а именно пощенски услуги, пощенски влогове и застраховане. Особено внимание е обърнато на проблемите и възможностите, свързани с предстоящата приватизация от 1 октомври 2007 година, както и бъдещата структура на холдинга и новите компании. Статистическата информация и по-важните точки от разработката са представени с помощта на таблици и графики, а като приложение е дадена кратка история на Японски пощи преди 2003 година.

 

 1. ОБЩИ СВЕДЕНИЯ ЗА ЯПОНСКИТЕ ПОЩИ

Японските пощи (日本郵政公社 - Nippon Yūsei Kōsha) в сегашния си вид съществуват от 2 Април 2003 година и са създадени като обществена корпорация, която да замести съществуващата дотогава Агенция за пощенски услуги (郵政事業庁 - Yūsei Jigyōchō). Още същата година кабинетът прави предложение компанията да се раздели на четири части с оглед плановете за по-нататъшна приватизация. Разделението само по себе си представлява отделяне на основните дейности на Японските пощи в самостоятелни компании, а именно – пощенски услуги, пощенски влогове и застраховане.
 
В момента тези три направления на дейността се радват на относителна независимост, а компанията като цяло е най-големият работодател в Япония с над четвърт милион постоянни работещи в около 25 000 клона в цялата страна. Японските пощи поддържат най-голямата система за пощенски влогове в света и вероятно – най-много лични спестявания. Чистият приход за 2006 год. е почти 2 милиарда йени, държавният приход за същия период – 23 милиарда йени. Японските пощи държат и една пета от вътрешния дълг под формата на правителствени облигации.
Японските пощи в момента все още са държавна фирма (до октомври 2007 год., когато ще бъдат приватизирани и ще се превърнат в отделни акционерни дружества, в които обаче основният дял от акциите ще е държавен). Като такава, те получават субсидии и данъчни облекчения от страна на държавата и благодарение на това успяват да реализират големи печалби и да поддържат доверието на японците. След приватизацията обаче държавната подкрепа почти ще отпадне, което, комбинирано с разделянето на трите основни отрасъла в самостоятелни организации, се очаква да доведе до сътресения при прехода. Но вече има разработени и въведени в действие схеми за намаляване на отрицателните ефекти по три основни линии – приходи и печалби, постоянни и временни служители, качество и сигурност на обслужването.
2. ВЪНШНО УПРАВЛЕНИЕ НА ЯПОНСКИТЕ ПОЩИ

Тъй като Японските пощи са национална корпорация, предоставяща услуги с висока обществена значимост, управлението им е относително независимо и гъвкаво, но под правителствен надзор. Тоест, средносрочните управленски цели и планове трябва да бъдат одобрени от министерството на вътрешните работи и комуникациите (総務省 - Sōmushō). Министърът пък (понастоящем това е 菅 義偉 - Suga Yoshihide) оценява успехите на фирмата.
Финансовите ревизии се извършват от независими експерти-счетоводители, както е в частните компании. Агенцията за финансов надзор (金融庁 - Kinyūchō) към Министерството на финансите (財務省 - Zaimushō) има за задача да следи управлението на рисковете и да се увери, че бизнес операциите се изпълняват правилно. Самият президент на компанията се избира от японското правителство. Настоящият президент например е бивш директор на Mitsui O.S.K. Lines (株式会社商船三井 Kabushiki Gaisha Shōsen Mitsui).
Механизмите за външно управление на Японски пощи могат да се представят нагледно по следния начин:
 
3. АДМИНИСТРАТИВНА СТРУКТУРА НА ЯПОНСКИТЕ ПОЩИ

Вътрешната структура на Японски пощи може условно да се раздели на 3 нива – Президент и борд на директорите, следват канцеларията на президента и Департамент по поддръжка на бизнеса заедно с Управленията на пощите и на финансите, и накрая – различните отдели в рамките на по-горе изброеното. Отделно от тази структура са регионалните и пощенските офиси, центрове за контрол и подпомагане на дейностите и принадлежащи заведения (които се грижат главно за здравето на служещите в компанията).

3.1. Президент и Борд на директорите

    Президент на Японски пощи в момента е Икута Масахару (生田正治), роден на 19 Януари 1935, бивш директор на Mitsui O.S.K. Lines. Той заема този пост от 2003 година и на него се пада отговорността да подготви компанията за разделянето след приватизацията и създаването на новия холдинг.
Президентът е част от Борд на директорите. Останалите представители са старши изпълнителен вицепрезидент (обикновено има три или повече души с такава длъжност) и изпълнителните вицепрезиденти. Този борд е на върха на йерархията и е основният и най-висш орган за вземане на решения. Там се дискутират ключови управленски проблеми като стратегиите за управление, бюджета, уреждане на финансовите въпроси. Обикновено в борда са и външните изпълнителни вице-президенти (които са четирима от Юни 2006, във връзка с предстоящото разделяне). През Април 2004 год. има преустройство в управлението на корпорацията с цел подобряване на структурата.
Другите висши ръководни органи са комитетите: Стратегически комитет, Изпълнителен комитет и Специални комитети.
Както подсказва името, Стратегическият комитет обсъжда важните въпроси относно управлението и бизнес операциите на Японски пощи и предлага стратегии. В него влизат само главните секретари, които заемат ключови постове.
Подобен е и Изпълнителният комитет, който се състои от всички главни секретари. Те разглеждат решенията, взети от президента, и начините за прилагането им. Контролът на вътрешните структури също е възложен на Изпълнителния комитет.
Естествено, всичко това изисква експертни мнения по разнообразни въпроси, което пък от своя страна е довело до създаването на десетте специални комитета. Като най-важни от тях се очертават Комитетът по IT стратегии, Комитетът по управление и съгласуване и Комитетът по инвестиции. Останалите комитети са следните: по регионални и мрежови стратегии, опазване на околната среда, връзки с обществеността, човешки ресурси и грижа за служещите, снабдяване, повишаване на качество на обслужване (CS – Customer Satisfaction) и естествено, кризисен мениджмънт.
3.2. Канцелария на президента и Департамент по поддръжка на бизнеса

Отделите, които влизат тук, са обособени отделно от двете големи структури - Управление на пощите, Управление на финансите, както и от двете по-малки - Комитет по застрахователните услуги и Департамент инспекция и одит. Общото между всички тях е, че те са подчинени пряко на Президента и Борда на директорите.
Както може да се очаква от имената им, Канцеларията на президента се занимава най-общо с планиране и стратегия, а Департамента по поддръжка на бизнеса – със снабдяване, човешки ресурси и сграден фонд. Ясна представа за дейността им може да се придобие дори само от общ преглед на тяхната структурата.
Канцелария на президента:
 Департамент по поддръжка на бизнеса:
 3.3. Управление на пощите и Управление на финансите

Управление на пощите и Управление на финансите са най-големите дялове на администрацията. Всеки от тях има по няколко пряко подчинени отдела и няколко департамента, всеки с по няколко отдела.
Отдел логистика и рекламният офис на Японски пощи се причисляват към Управление на пощите, както и Департаментът по информационни технологии, който отговаря за адаптиране на услугите на компанията към все по-голямата популярност на Интернет. Подобен е и Департаментът по информационни системи, но дейността му е насочена повече към поддържане на собствените мрежи на Японски пощи.
Структурата на тези две управления е следната:

 Отдел общи въпроси и персонал
 Планиране на управлението
 Юридически отдел
 Наблюдение на дейността
 Международни стратегии
 Бизнес развитие
 Бизнес планиране
 Счетоводство
 Реклама
  I пощенски отдел (писма, колети)
 II пощенски отдел (DM и хибридна поща)
 Доставка
  Yu-pack (домашни колети)
 Международен бизнес
  Логистика
  Маркетинг планиране
 Бизнес маркетинг и решения
 Областен маркетинг и решения
  Планиране
 Продажби
 Събиране и разнасяне
 Сортиране и транспорт
 Популяризиране на услугите
 Осигуряване на качествено обслужване
  IT стратегии
 IT развитие
 IT разгръщане


Отдел общи въпроси и персонал
 Бизнес планиране
 Планиране
 Финансово управление
 Управление на фондовете
 Инвестиции на фондовете
 Маркетинг и инвестиционни тръстове
 Услуги
 Управление на рисковете
  Общо планиране
 Финанси и счетоводство
 Управление на фондовете
 Маркетинг
 Услуги
 Управление на рисковете
  Система за планиране на пощенските влогове
 Система за планиране на застраховките
 3.4. Комитет по застрахователни услуги и Департамент инспекция и одит

И двете структури са под прякото ръководство на президента и са самостоятелни в рамките на Японски пощи. По-голям интерес представлява втората – Департамент инспекция и одит, тъй като това е органът за вътрешна ревизия на фирмата. Тук има три отдела – Отдел по инспекция и одит на управлението, Отдел по инспекция и одит на експлоатацията и Отдел по инспекция и одит на проучванията. Офиси на този департамент има в около 50 града.
Ролята на този орган е да проверява и преценява управленските дейности на всички видове бизнес, извършван от Японски пощи, да ги контролира от гледна точка на това дали са адекватни и ефективни, така че да се постигне максимално ефективно и икономически изгодно управление. Резултатите от подобни проверки се оформят като доклади с изброени проблеми и предложения за решаването им, които се подават на Изпълнителния комитет.
На базата на направените проверки и оценката на рисковете, представена от други отдели, този департамент създава схеми, които да се използват в главния и регионалните офиси, в административните центрове и т.н. Извършват се два типа одит – общ (например пощенски офиси с обичайна дейност) и специален (с цел само определен аспект от работата на чиновниците). Резултатите от направените проверки в определен пощенски офис се докладват на клона на фирмата, който отговаря за него и обикновено веднага се използват като насоки за подобряване на работата в съответната област, тъй като поради близки географски и т.н. условия проблемите в съседни офиси често са подобни.
4. КЛОНОВЕ И СЛУЖИТЕЛИ НА ЯПОНСКИТЕ ПОЩИ

Най-голям процент от служещите в Японски пощи се намират в различните клонове и офиси на фирмата. От гледна точка на йерархия, структурата е проста – има 13 регионални офиса, на които са подчинени по географски принцип всичките почти 25 000 по-малки офиси в цялата страна. Освен това Японски пощи притежава и 18 типа специализирани офиси и центрове за подпомагане на работния процес, както и няколко центрове за здравеопазване и почивка на служителите си. Общият брой на постоянно заетите на всички тези места е почти четвърт милион, но ако се прибавят и служителите на временни договори, цифрата става почти 400 000, което нарежда Японски пощи на първо място сред работодателите в страната.

4.1. Клонове, офиси и центрове на Японски пощи

Системата на Японски пощи разделя Япония на 13 големи региона по географски принцип, естествено съобразени с административното деление на страната. Това са именно: Хокайдо, Тохоку, Канто, Южно Канто, Токио, Шинецу, Хокурику, Токай, Кинки, Чугоку, Шикоку, Кюшу и Окинава, във всеки от които има по един голям регионален офис, който освен останалите дейности служи и за координация и контрол на останалите по-малки офиси.
Към Март 2006 година общият брой на офисите в Япония е 24 631, като в това число не са включени постовете на корабите, но са включени клоновете в други страни. Броят на офисите непрекъснато се променя, особено от одобряването на приватизацията на компанията насам, но като цяло броят им е почти непроменен през последните 15 години.
Пощенските офиси се делят на обикновени и специални, като и при двата типа не всички офиси се занимават със събиране и разнасяне на пощата. Това са официалните данни за броя и спецификацията на офисите през Март 2006 год., като за сравнение са дадени и данните за 1996 год.:
     Офис
Год. Общо Обикновени офиси Специални офиси Пощенски агенции  Общо C&D Non Общо C&D Non 
1996 24 634 1 317 1 262 55 18 711 3 682 15 029 4 606
2006 24 631 1 304 1 257 47 18 917 3 438 15 479 4 410
Тук като C&D (Collection and Delivery) са отбелязани офисите, които се занимават със събиране и разнасяне на пощата. На японски те са познати като 集配局 (Shūhaikyoku) и както може да се види от таблицата, те преобладават при обикновените офиси, но са малко като процент при специалните. Това се дължи на факта, че специалните офиси се занимават в по-голяма степен с другите две дейност на Японски пощи – застраховане и спестовни влогове, докато обикновените наблягат на пощенските услуги. Пощенските агенции пък представляват особен тип офиси, отворени от локалното управление, селскостопански или риболовни кооперативи и т.н., които отговарят за специфичните нужди на създалата ги група и пак се причисляват към офисите на Японски пощи.
Както беше споменато, освен офисите и клоновете, Японски пощи имат и 18 типа специализирани офиси и центрове за подпомагане на работния процес. Те са структури, подчинени на президента и Борда на директорите, но с относително самостоятелна дейност, която служи за подпомагане функционирането на работата на компанията като цяло. Някои от тях имат по повече от един офис в различни части на страната, а останалите обикновено са около или в Токио, където е и главната централа на компанията.
Тъй като имената им са достатъчно описателни относно извършваната дейност, тук ще се спрем само на изброяването им, както следва:

Център/Офис Брой локации
Офис по инспекция и одит 50
Център за изследване на услугите 1
Изследователски институт на Японски пощи 1
Архив на пощенските услуги 1, но с 2 клона
Център за обществено подпомагане 7
Здравно управление 1
Център по обезщетения 1
Разпределителен център 4
Мрежови център 7
Център за наблюдение състоянието на застрахованите 7
Управление по популяризация на корпоративния
бизнес /насочено най-вече към пощите/ Изток, Запад, Център
Център по международно счетоводство 1
Транспортен център Изток и Запад
Операционен център по пощенски влогове 11
Изчислителен център по пощенски влогове 2
Операционен център по пощенско застраховане 5
Център за Кампо  обаждания 1
Задграничен офис 1

Центърът за наблюдение състоянието на застрахованите се занимава и с поддръжката на клиники, почивни и рехабилитационни станции и т.н., които се използват от застрахованите. Броят на тези сгради съвсем не е малък, както ще бъде обяснено в следващата глава, но тъй като част от тях се използват и от служащите във фирмата, грижата за тях се поделя с Центъра за обществено подпомагане и Здравното управление.
Както може да се забележи, по-голямата част от тези офиси и центрове са специализирани в една от трите основни дейности на Японски пощи, а общите са тези, които са насочени към служещите във фирмата и структурите за контрол, както например Офисът по инспекция и одит. Въпреки, че нямат отдели, те са сравними със самостоятелните департаменти от разгледаната по-горе вътрешна структура на компанията.
4.2. Служители и социална програма на Японски пощи

Към Октомври 2005 общият брой на работещите с постоянни договори в Японски пощи е 251 277 души, като в тяхното число са включени и служителите на Института за подготовка на кадри и болницата. От тях 85% са мъже. Средната възраст на служителите е 41.8 години (42.6 за мъжете и 37.4 за жените) и противно на очакванията, най-възрастен е персоналът не на главния офис (40.7), а на Института за подготовка на кадри (45.1).
Възрастовата структура на персонала като цяло може да се представи със следната графика:
 
През Март 2006 год. Японските пощи публикуват интересна информация относно бройките на служителите си във и извън офисите, средната продължителност на стажа във фирмата и средната им годишна заплата. Данните са следните:
 Общо
/има такива, които не влизат в другите колони/ Пощенски услуги Пощенски влогове Застраховки
Общо служещи 256 572 110 579 55 410 41 248
Служещи в офисите  45 678 47 761 16 367
Служещи извън офисите  64 901 7 649 24 881
Средна възраст 41.8 42.2 41.0 41.6
Средно години стаж 19.9 20.5 19.2 19.3
Средна годишна заплата /в милиона йени/ 6.2 6.5 5.9 5.9
Както вече беше отбелязано, Японски пощи имат и няколко принадлежащи бизнеса, които се грижат не само за здравето на работещите във фирмата, а и за застрахованите. Става въпрос за следните заведения:
Институция Брой офиси
Институции за грижа за застрахованите 87 локации в над 60 града
Пощенска болница Централа и 14 клона
Пощенска клиника 36 локации
Офис за здравен надзор 16 офиса
Институции за грижа за застрахованите - Тук се включват различни здравни центрове, клиники и домове за възрастни хора, които се използват от около 15 милиона души за различни периоди от време. Освен застрахованите, от техните услуги могат да се възползват и постоянни служители на Японски пощи. Особено развита е системата за грижа за възрастни хора. Тук спадат и различни почивни и рехабилитационни центрове, които също имат поделено ползване между застраховани и служители.
Пощенска болница - Болницата на Японски пощи, от чиито услуги могат да се ползват както застрахованите в зависимост от пакета услуги, които ползват, така и служителите на фирмата. Естествено, тук могат да се лекуват и хора, които не попадат в тези категории, следвайки процедурата за всяка друга държавна болница.
Пощенска клиника - В тях се извършват различни прегледи, консултации и леки манипулации. Обикновено са придружени с информационни центрове за насърчаване на здравословния начин на живот у целевите групи (младежи, активно работещи, възрастни хора). Често са в близост до големите центрове на Японски пощи и пак са с поделено ползване.
Офис за здравен надзор - Както показва името, те се грижат за здравето и безопасността не само на работещите в компанията, а и за общото здравно състояние на застрахованите.
Както беше показано на графиката за възрастовата структура на персонала, във фирмата може да се постъпи веднага след навършване на законовата възраст за започване на работа. Компанията разполага с Център за подготовка на кадри, където може да се извърши и допълнителна квалификация, ако е необходимо. Дните, позволени за платен отпуск, са около средното за държавните фирми.
Пенсионната възраст за компанията вече е 60 години (а не 65, както допреди няколко години) и има планове още да се намалява. Изплащаните пенсии са около средното ниво, но обикновено служителите (става въпрос за тези на постоянни договори) имат значителни спестявания. Напускането на работа след пенсия не е задължително.
При управителите на малки пощенски офиси, особено в малките населени места, често се наблюдава тенденцията офисът да се превръща в семеен бизнес. Това не се санкционира от централното управление, защото тези хора са много ценен източник на информация и идеи за местните социални структури и специфичните им нужди.
5. РАЗДЕЛЕНИЕ И БАЛАНС НА ОСНОВНИТЕ ДЕЙНОСТИ
НА ЯПОНСКИ ПОЩИ

Всемирната пощенска конвенция определя ниво на пощенските услуги, което трябва да е достъпно в цялата страна. Пощенските такси пък са твърдо определени за всяка част на страната на такова ниво, че да покриват разходите. Това естествено води до разлика в разходите за доставяне на едно писмо в градовете, където населението е концентрирано, и извън тях, където е разпръснато.
Резултатът за Японски пощи е положителен баланс на печалбите в големите градове и загуби в селските райони. Особено през последните години има тенденция почти всички префектури, освен Токио и съседните му области, да са на загуба. Централното управление на пощите е принудено да използва печалбите от големите градски райони за покриване на загубите от останалите райони. Подобно е и положението между обикновените, по-големи пощенски офиси, които се занимават и с разпределение и доставка на пощата, и по-малките, специални пощенски офиси, които в сферата на пощенските услуги се занимават главно с продажба на марки и пликове. Печалбата, когато я има, се реализира от около 1300 обикновени офиса, занимаващи се и с разпределение и доставка.
Картината е много по-различна при пощенските влогове, които всяка година са печеливши, и то в много по-голяма степен от пощенските услуги. Но единствената разлика не е в това. С пощенските влогове най-печеливши се оказват малките специални офиси, които не се занимават с разпределяне и доставка на поща. Този тип офиси, които са над 15 000, съставляват съвсем малко под 70% от общите приходи от пощенски влогове.
Положението при застраховките е неутрално. Тази дейност обикновено е на печалба, независимо дали става въпрос за селски или градски райони. Няма и особена разлика в нивата на печалби при различните типове пощенски офиси. Този неутралитет силно накланя везните в полза на специалните офиси, които не реализират печалби в сектора пощенски услуги, но благодарение на специализацията си в пощенски влогове и застраховане имат голям успех в тези два по-доходоносни сектора.
Общо за цялата компания Японски пощи може да се каже, че най-голям доход и с най-малко рискове донасят влоговете, а най-много загуби търпят пощенските услуги. Те обаче са с голямо обществено и културно значение и загубите им се покриват от все по-големите печалби реализирани от другите два сектора.
До началото на века това е било проблем заради дефицитите, свързани с процесите на установяване на стабилна икономика в страната, но от 2001 година насам приходите на компанията непрекъснато нарастват, поради реформата в системата за фискални инвестиции и заеми и нарастващото доверие в Японски пощи. Компанията все още получава и субсидии от държавата под различни форми, което много помага за поддържането на сигурен и доходоносен бизнес.
5.1. Общ преглед на пощенските услуги

През 2005 година преминалите през Японски пощи пратки са били 24 818.62 милиона, с около процент по-малко от предишната година. Броят на пратките се очаква да продължава да спада заради широкото навлизане на IT и все по-конкурентноспособните частни компании в областта. Японски пощи разработват схема, чрез която е възможно постигането на печалба непосредствено преди приватизацията. Основното, на което се набляга, са постигане на максимална конкурентна способност на изпращането на колети, драстично сваляне на цените за малки колети (до 3 кг.), подновяване на Yu-pack услугата (обикновени колети до 20 кг.), подобряване на обслужването, доброволно намаляване на постоянните служители в отрасъла.
Новата стратегия дава резултат веднага и броят на разнесените колети достига рекорд от 246.63 милиона, но пък личната кореспонденция, около 90% от приходите, продължава тенденцията си за намаляване.
Като резултат, отрасълът пощенски услуги на Японски пощи засега е на загуба. Вече е разработена нова стратегия, която да влезе в сила след приватизацията. Основни насоки в нея са предлагане на нови типове услуги при домашната кореспонденция, преустройство на таксуването на колетите и подобряване на качеството и цената за международната кореспонденция.
Операциите, извършвани от сектора по пощенски услуги при сегашната структура, могат условно да се делят на доставка и продажби. В доставката влизат не само писмата и колетите, а и всички видове пощенски картички, включително тези на самата фирма, както и издаването на лотарийни карти. В продажбите влизат гербовите марки и операциите, поверени на Японски пощи от компании като NTT (Nippon Telegraph and Telephone), NHK и т.н.
Предлаганите услуги могат да се разделят по следния начин:
- Марки и картички – лотарийни, празнични, благотворителни и рекламни картички с различно качество и цена, пощенски пликове, марки и комплекти от плик, марка и картичка;
- Колети – Yu-pack (обикновени пратки), охладени или замразени пратки, доставки по каталог, рекламни брошури, книжки и др. хартиени изделия, малки колети, бизнес колети;
- Международна поща – експресно изпращане на писма или колети, малки колети, групи колети, въздушна поща, препоръчана поща;
- Електронна поща – изпращане на факс, на цветя, на пари;
- Бизнес поща – рекламна поща, препращане, специална локална поща, с баркод, сутрешна (доставя се в 10 сутринта на следващия ден), специална експресна, компютърна, хибридна;
- Пригодени услуги с ДДС – ограничаване на получателя, времето или метода на доставка;
- Допълнителни услуги – проследяване на пратки, определяне на датата на доставка, информиране за вредни или забранени за изпращане пратки, смяна на адреса или получателя след изпращането, лични пощенски кутии, възстановяване на изгубени пратки, компенсации за изгубени пратки;
5.2. Общ преглед на пощенските влогове

              На кръговата диаграма в ляво е представен балансът на пощенските влогове по тип за 2006 година. Както може да се види, процентът на 定額貯金 (Fixed-amount postal savings, т.е. делът на вложенията в ценни книжа и облигации) все още е доста голям, въпреки, че през последните години има тенденция да намалява. Причината за това е, че през периода около 2000-2001 год. настъпва платежният срок на основния процент от този тип
влогове. Благодарение на извършената по това време реформа в системата за фискални инвестиции и заеми и политиката на компанията за насърчаване на реинвестирането на тези пари, спадането на процента не е драстично и не води до особени щети. Въпреки сравнително ниските лихви, компанията явно се радва на голямо доверие от страна на японските граждани. От 2005 година насам Японски пощи започват да се занимават и с инвестиционни тръстове, т.е. създаване на инвестиционни влогове, чрез които парите на клиентите се управляват и влагат в различни проекти, след което печалбата се разпределя между вложителите. Парите, преминали през Японски пощи по тази линия в годината на откриване на услугата са 119.6 милиарда йени.
Натрупаните фондове на пощенските услуги на Японски банки се инвестират в различни насоки. В таблицата по-долу са представени видовете инвестиции, които са направени за периода 1 Април 2005 – 31 Март 2006 год.
Класификация Баланс на авоарите (милиарди йени) %
Ценни книжа 143 981.0 93.5
 Японски правителствени облигации 124 339.3 80.8
 Яп. местни правителствени облигации 8 659.2 5.6
 Корпоративни облигации 7 841.5 5.1
 Обществени корпоративни облигации 5 126.1 3.3
 Чуждестранни облигации 3 140.9 2.0
Пари в тръстове 3 321.3 2.2
Заеми 4 126.9 2.7
 Заеми за местното управление 3 506.6 2.3
 Заеми за депозити и т.н. 409.3 0.3
 Заеми за пощенски услуги 211.0 0.1
Депозити и т.н. 2 521.0 1.6
Общо  153 950.3 100
5.3. Общ преглед на пощенското застраховане

Пощенското застраховане предлага голям набор от застраховки живот в зависимост от различните етапи на живота и специфичните нужди на хората. Чрез тях се осигурява спокойствие на самия човек и близките му при спешни ситуации, достигане на старост, обучение на децата и т.н.
Застраховането е разделено на 11 типа, които са подразделени на още 25 подтипа в зависимост от клаузите на сключения договор с цел да се предложи услуга, която най-точно да отговаря на нуждите на клиента. Това са: Цялостна застраховка (обикновена, специална и смесена), Временна застраховка (обикновена и работна), Застраховка злополука (обикновена, специална, назначена и образователна), Семейна застраховка (съпружеска), Застраховка на спестяванията (обикновена и домашна), Застраховка на всички доходи (еднократна, разпределена, четири типа смесени), Застраховка на доходите за определен период (еднократна и разпределена), Застраховка на доходите на съпруга и съпругата (Еднократна и разпределена), Цялостна застраховка със застраховка на доходите, Образователна застраховка с гарантиране на стипендия, Семейна застраховка с гарантиране на доходите.
Към повечето типове застраховки (освен тези, които вече съдържат такава) може да се добави и клауза за допълнителни 10 милиона йени (ако застрахованият е под 65 години) за следните случаи: Нещастен случай (смърт или инвалидност в следствие на нещастен случай), Грижа (смърт или инвалидност в следствие на нещастен случай; физическо или психическо състояние, изискващо непрекъсната грижа), Хоспитализация поради нещастен случай (хоспитализация, операции, извънболнична грижа и медицинско лечение в резултат на нещастен случай), Хоспитализация поради болест (хоспитализация, операции, извънболнична грижа и медицинско лечение в резултат на болест), Комбинирана (от последните две).
Натрупаните фондове на пощенско застраховане на Японски пощи се инвестират в различни насоки. В таблицата по-долу са представени видовете инвестиции, които са направени за периода 1 Април 2005 – 31 Март 2006 год.
Класификация Баланс на авоарите (милиарди йени) %
Ценни книжа 84 850.5 71.4
 Японски правителствени облигации 61 691.1 51.9
 Яп. местни правителствени облигации 4 980.7 4.2
 Корпоративни облигации 16 323.5 13.7
 Обществени корпоративни облигации 13 718.7 11.5
 Чуждестранни облигации 1 855.0 1.6
Пари в тръстове 9 151.7 7.7
Заеми 22 757.1 19.1
 Заеми за местното управление 19 124.9 16.1
 Заеми за публични корпорации и т.н. 1 503.5 1.3
 Заеми за застрахованите 1 980.8 1.7
 Заеми за пощенски услуги 147.8 0.1
Депозити и т.н. 2 117.3 1.8
Общо 118 876.7 100
6. ПРИВАТИЗАЦИЯ НА ЯПОНСКИ ПОЩИ
Предложението за приватизацията на Японски пощи е направено през септември 2003 год., 6 месеца след създаването на компанията в сегашния й вид. Шестте приватизационни проектозакона са приети и влизат в сила на 14 октомври 2005 (обнародвани са на 21 октомври), след като тогавашният премиер Джун’ичиро Коизуми разпуска долната камара на парламента. Неговата партия печели мнозинство в последвалите избори (на 11 септември 2005 год.) и съответно силата да одобри приватизацията. През януари 2006 година е създадена Компания за подготовка и планиране за приватизацията, а през април същата година – Комитет за приватизация на пощите. Така че Японски пощи ще бъдат приватизирани и ще се превърнат в холдинг и четири големи компании от 1 октомври 2007 год.
Естествено, преходът не може да се извърши веднага. Първият етап ще бъде отделянето на компаниите, посочени в двете най-леви кутийки на схемата. Техните структури вече са обособени в рамките на съществуващата структура на Японски пощи и отделянето им ще се извърши официално на 1 октомври. Във втория етап, който започва след тази дата, ще бъдат създадени другите две компании – съответно за банкови и застрахователни услуги. Официалната схема на устройството на бъдещия холдинг е следната:
 6.1. Общо развитие и промени след приватизацията

Вече са определени общите насоки за развитие на дейността на трите дяла след разделянето им в самостоятелни компании. Като цяло Японски пощи ще се стремят да запазят качеството и цената на по-голямата част от предлаганите вече услуги, но се очаква частните компани, които ще държат по-малката част от акциите, да въведат и нови типове услуги.
Най-големи промени се очакват в областта на влоговете, където ситуацията е специфична заради съществуващите досега ограничения от една страна и силна държавна подкрепа от друга. Най-близки до сегашната си форма се очаква да се запазят пощенските услуги, въпреки че новите съсобственици ще се стремят да реализират по-големи от сегашните печалби.
Насоките за трите дейности са следните:
1. Пощенски услуги
След приватизацията ще се предлагат същите услуги, каквито и до момента. Според официалното изявление на Японски пощи, “клиентите могат спокойно да пускат писма с марки в най-близката пощенска кутия и да са сигурни, че те ще достигнат всеки адрес в Япония”. След приватизацията няма да има поскъпване на консумативите и услугите, освен ако това не стане извънредно наложително. Поне за началния етап не се предвижда закриване на офиси или издаване на нови марки. Класовете пратки, включително колетите, ще се запазят с незначителни промени.
2. Банкови услуги
След приватизацията правителството ще продължи да гарантира срочните влогове и定額貯金. Депозитите, направени след приватизацията ще са защитени с помощта на депозитно-застрахователна система, която действа в момента във всички останали японски банки. Същата система ще осигурява и още едно ниво на защита и на влоговете, гарантирани от правителството. Изплащането на всички дължими суми е гарантирано.
3. Застраховане
След приватизацията правителството ще продължи да гарантира всички валидни пощенски застрахователни полици. Застрахователните полици, извадени след приватизацията, ще бъдат компенсирани с помощта на системата за защита на застрахованите, както е практиката в останалите японски застрахователни дружества.
Както вече беше отбелязано, разделението на банковите услуги и застраховките ще се извърши по-късно. Това се дължи на няколко фактора, като например използването на общи ресурси вътре в компанията.
Сложно е положението с органите за оценка и управление на рисковете, които ще трябва да се разделят за всяка от трите компании и бързо да се приспособят към новосъздалото се положение. На тях ще се падне ролята да преценят ползите и евентуалните опасности при въвеждането на новите услуги. Освен отдел по мениджмънт на рисковете във всяка от новите фирми, вероятно ще се създаде и централно управление, което да изпълнява функции, близки до тези на сегашния Департамент по вътрешен надзор.
6.2. Проблеми след и по време на приватизацията

Разделянето на такава огромна компания, каквито са Японски пощи, е много трудно и амбициозно начинание, което не може да не се изправи и пред проблеми, предвид мащабите на компанията и високата степен на свързаност между трите й основни дейности.
Първият и най-сериозен проблем е отпадането на поддръжката на държавата, която само от гледна точка на освобождаване от различни видове данъци и такси в момента подпомага Японски пощи с почти 950 милиарда йени годишно. След отпадането на поддръжката, компанията е изправена пред съвсем реална възможност да не успее да реализира достатъчно печалби. Според Комитета по приватизация на пощите, ако не се вземат никакви мерки е възможно печалби да не се реализират. Изходите от това положение са два: увеличаване на доходите от комисионни или на поеманите рискове. Моделът на действие, който най-вероятно ще бъде приет, е комбинация от двете, позволяваща постигане на приход, съизмерим с този от минали години.
Друг проблем е големината на двете компании, които ще се отделят напълно след изтичането на 10-годишен период, както и дължината на същия този период. Особено сериозно е положението при компанията, която ще поеме банковите услуги. От октомври 2007 година тази компания ще бъде официално лицензирана според банковия закон на Япония, т.е. ще отпаднат важните ограничения, съществуващи до тогава – таван от 10 милиона йени за всеки инвеститор, невъзможност за даване на жилищни кредити, търговия с ценни книжа, бизнес финансиране и т.н. Комбинирано със запазването на държавната гаранция за 10-годишния преходен срок и мащабите на сегашния дял пощенски влогове, това ще доведе до появата на исполинска банка, която ще бъде разглеждана от потребителите като напълно сигурна. Подобно е и положението при застраховките, където след освобождаването на компанията от статуса й на държавна ще отпаднат много от старите ограничения и това ще доведе до създаване на супер-компания, надвишаваща по общи авоари четирите най-големи застрахователни компании на Япония взети заедно. За решаване на този проблем изглежда няма друг изход, освен преходния период да се намали поне два пъти и веднага след това двете компании да бъдат разделени отново, на дялове съизмерими или по-малки от тези на съществуващите частни компании.
Още един от сериозните проблеми, който е бил и основен довод в полза на опозицията на приватизацията, е дали тя ще се състои само на хартия или в действителност. При положение, в което държавата продължава да държи основния дял от акциите и да гарантира влогове и т.н., направени преди приватизацията, има реална опасност компанията да се разглежда от физическите и юридически лица в бизнеса като държавно гарантирана и да се стигне до положение, в което държавата ще е принудена да изплаща неофициални субсидии. Ако пък се позволи обратното изкупуване на акции от държавата, то тогава приватизацията ще бъде само на хартия и може да се счита за провалена.
ЗАКЛЮЧЕНИЕ

Японски пощи е най-голямата държавна компания в Япония и най-големият работодател на страната. Те не само са един от основните стълбове на японската икономика, но и предлагат услуги с голямо обществено значение и се радват на голямо доверие от страна на японците.
Почти от самото си създаване през 2003 година Nippon Yūsei Kōsha има за цел да се подготви за приватизацията и свързаните с това дълбоки реформи. Нейната вътрешна административна структура се счита за максимално изчистена и функционална, като отделите и департаментите, които ще се отделят първи, вече имат готовност да функционират сами. Колкото до външното управление от страна на държавата, то Японски пощи са относително независими и имат възможност за гъвкавост на дейността.
След като приватизацията е вече реалност, всеки един от основните дялове ще функционира относително самостоятелно, като компания в рамките на един голям холдинг, основният дял от чиито акции ще е държавен.
При това Японски пощи ще се стремят преходът да бъде колкото се може по-безболезнен не само за своите собствени служители, а и за крайните потребители на услугите им. И след приватизацията те ще се стремят да предлагат максимално евтини и качествени услуги, да поддържат високо ниво на мотивираност у служителите си, високо ниво на обслужването и да оправдаят дългогодишното доверие на своите клиенти.
 
БИБЛИОГРАФИЯ

[1] Fukao Mitsuhiro, Winning Post,  The Japan Journal, June 2006 Vol.3 No.2, pages 14-15, Kosei Bldg., Tokyo, Japan;
[2] Postal Services in Japan 2006 (annual report), Japan Post, Tokyo, Japan;
[3] Kodansha Encyclopedia of Japan, CD Edition
[4] http://www.japanpost.jp/english
[5] http://www.yuubinkyoku.com
[6] http://www.post.japanpost.jp
[7] http://www.yu-cho.japanpost.jp
[8] http://www.kampo.japanpost.jp
[9] http://en.wikipedia.org/wiki/Japan_post
[10]http://en.wikipedia.org/wiki/Postal_privatisation_bills
[11] http://www.zaimu.japanpost.jp/tokei
[12] http://www.postalproject.com
[13] http://www.sidley.com/db30/cgi-bin/pubs/privatization_of_japan_post.pdf
 
ПРИЛОЖЕНИЕ: История на японските пощи преди 2003 година

Пощенските услуги в Япония водят началото си от периода Мейджи, като за техен създател се приема Маеджима  Хисока (前島密, 24 януари 1835 – 27 април 1919год.) Той е изпратен в Англия за да изучава тамошната система на Национали пощи и когато се завръща в родината си прави предложение за създаване на подобна система, което веднага бива прието. Първата такава структура започва да функционира през Април 1871 год., свързвайки Токио и Осака чрез 65 офиса в и между двата града.
Маеджима сам измисля думата за марка, която се използва и до днес (Kitte), а за да може тази система да се издържа сама, той въвежда и система за пощенски спестявания през 1874 год., а през следващата година въвежда и системата за парични ордери.
22 декември 1885 год. е създадено Министерство на Комуникациите.
На 1 март 1906 год. е създадена услугата Гиро, която съществува и до днес. Това представлява почти обратния принцип на чековата система. То се дава от платеца на банката, която прави трансфер на суми към банката на получателя и те се внасят направо на сметката му.
На 1 октомври 1916 год. са откриват пощенски застрахователни услуги.
На 1 юни 1949 год. е създадено Министерството на пощите и телекомуникациите, което замества съществувалото дотогава такова.
6 януари 2001 год. има централна правителствена реформа и се създава Агенция за пощенски услуги.
1 април 2003 год. са създадени Японски пощи под името日本郵政公社 (Nippon Yūsei Kōsha).

Любопитен факт:
〒 (郵便マーク) е емблемата на пощенската система в Япония. Използва се и за означаване на пощенски код, като този знак се поставя пред номера. На картите това означение показва пощенски офис, присъства като табела на всички офиси на Японски пощи, както и на пощенските кутии. Знакът е включен и във всички типове японски текстообработващ софтуер.
Този знак води началото си от една от първите емблеми на пощите, човечето Number-kun, което е заменено от Poston чак през 1998 год. Така че знакът 〒 всъщност не произлиза от буквата Т, а от пощальонската шапка на Number-kun, която е стигнала до нас в силно стилизиран вид.
〠 〶 〒
Number-kun с шапка Стилизиран знак, който сега се използва за означение на пощенски офиси на картите Най-разпространеният тип означение




Гласувай:
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: bgjapanology
Категория: Технологии
Прочетен: 3790493
Постинги: 203
Коментари: 791
Гласове: 289
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930