Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
20.05.2008 22:50 - Производствената система на Тойота
Автор: bgjapanology Категория: Технологии   
Прочетен: 4012 Коментари: 0 Гласове:
0



АННА ПОПОВА 
НБУ, МП “БИЗНЕС-АДМИНИСТРАЦИЯ”, Ф. НОМЕР: F29094
СОФИЯ Март 2006

За първи път Тойота привлича вниманието  на света през 80-те години на ХХ век, когато става ясно, че в японското качество и ефективност има нещо особено. Японските коли са по-издържливи от американските и изискват по-малко ремонти. Начинът, по който Тойота произвежда автомобилите си, води до невероятно постоянство в процеса и продукта. Компанията проектира автомобилите си по-бързо, с по-голяма надеждност, при по-конкурентни разходи, дори когато се налага да плаща относително високи надници на своите работници. Еднакво впечатляващо е, че всеки път, когато Тойота показва очевиден недостатък и изглежда уязвима от конкуренцията, тя като по чудо успява да разреши проблема и се завръща още по-силна.
От възникването си през 30-те години на ХХ век, Тойота извървява дълъг път на развитие, за да бъде днес вторият автомобилен производител в света. Понастоящем, Тойота е една от малкото компании, които определят стандартите по производителност, качество и ефективност в автомобилната индустрия. Неслучайно, Тойота е обект на професионална завист сред редица други компании. Каква е тайната на нейният успех?
Невероятното постоянство в производството на компанията е пряк резултат от управленското съвършенство, което тя е превърнала в стратегическо оръжие. Това управленско съвършенство се базира отчасти на инструменти и методи за подобряване на качеството, прочули се чрез Тойота в целия производствен свят като “точно навреме”, кайзен, едноелементен поток, джидока и хейджунка - техники, които помагат да се разшири революцията на ефективното производство. Инструментите и техниките обаче не са тайно оръжие за трансформиране на бизнеса. Неспирният успех на Тойота при внедряването на тези инструменти се корени в дълбоката й бизнес философия, основана на нейното разбиране на хората и човешката мотивация; на способността й да създава ръководители, екипи и култура, да разработва стратегии, да изгражда връзки с доставчици и да поддържа самообучаваща се организация. Мироглед, който направлява ръководи всички решения и дейности на организацията .
I.1. Философията

Началото се поставя от Сакичи Тойода с основаването на “Заводи за автоматични станове Тойода” (1926г.) . До голяма степен приносът му се изразява в неговата философия и подход на работа, базирани на упорита работа, постоянство и дисциплина, стремеж към непрестанно усъвършенстване и вяра, че единственият начин да свършиш нещо е да го направиш сам и “да си изцапаш ръцете”. При възникване на препятствие отговорът е да се изпробват нещата – или да се учиш чрез действие . Тази философия е основополагаща за изградената от неговият син Киичиро Тойода “Автомобилна компания Тойота” (1937г.) и като такава е предавана от поколение на поколение на всички следващи лидери на компанията.
В много отношения Тойота все още е голям семеен бизнес със значително влияние на създалото я семейство Тойода. По-важен обаче е не факът, че едно семейство държи контрола, а забележителното постоянство в ръководството и философията през цялата история на Тойота. Компанията винаги мисли как да предаде и затвърди ценностната система, която е карала основателите на фирмата да си цапат ръцете, да въвеждат новости и да обмислят задълбочено проблемите на основата на действителни факти.
Изходната точка на Тойота в бизнеса е да създава стойност за потребителя, обществото и икономиката. Философията на Тойота е не да се търсят само печалби и финансови изгоди, а да се мисли за дългосрочното благо на компанията, за осигуряването на условия, които ще гарантират, че тя ще продължи да съществува и да се развива и в бъдеще. Силното чувство за мисия в Тойота и ангажираността към нейните клиенти, работници и обществото са основата на всички останали принципи и липсващият компонент в повечето компании, които се опитват да й подражават. Реинвестира се в бъдещето, за да може Тойота да продължи да прави това, което прави сега. Компанията е като един организъм, който се грижи сам за себе си – отглежда потомството си и постоянно го защитава, за да може то да продължи да расте и да се запази силно .
 Сред най-важните за Тойота фактори е обновлението – никога да не изпитва самодоволство и да остава винаги  с една крачка пред тенденциите на пазара. За компанията кризата настъпва именно когато няма усещане за неотложна необходимост от непрекъснато усъвършенстване. Има много нива на обновление/усъвършенстване – от дребните промени на работното място, извършени от работниците в цеховете, до фундаменталните пробиви в производствената технология и автомобилостроенето. Макар повечето от ставащото в автомобилните центрове на Тойота да е рутинно продуктово развитие с постепенна промяна от един модел към следващия, стилът Тойота позволява компанията периодично да прави пробиви и новаторски да създава нов автомобил с нов подход в развойната дейност.  Пример за това са създаването на марките Лексус и Сион, модела Приус.  Неслучайно, след като Тойота измества Форд от второто място в класацията за глобални автомобилни лидери през 2003г., президентът на компанията Катсуаки Уатанабе заявява, че “Не искам да се фокусираме върху това дали ще сме номер едно производител в света – все още има много проблеми, които трябва да решим, за да извършваме нашата дейност”. 
Друг фактор, който неминуемо е винаги на дневен ред в Тойота, е осигуряването на обезопасена работна среда и сигурни автомобили. Компанията изповядва принципа, че каквито и подобрения да предприема в своята дейност и производствени процеси, те не трябва да стават за сметка на своите служители или потребители. Важен остава и принципът винаги да се поема отговорност за проблемите, за собствените успехи и провали .




Гласувай:
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: bgjapanology
Категория: Технологии
Прочетен: 3778410
Постинги: 203
Коментари: 791
Гласове: 289
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031